إنّ حظّـي كـدقيـق ٍفـوقَ شـوكٍ نثــروهُ ... ثـمّ قالـوا لحُفـاةٍ يومَ ريح ٍإجمعوهُ
صعُبَ الأمرُعـليهم فقالوا ِاتركوهُ ... إنّ من أشقاهُ ربِّـي كيفَ أنتم تسعدوهُ ؟

Wednesday, November 07, 2007

دوشة

ازيكو الاول يا رب تكونو كويسين
: )
طبعا انتو فاكرين منظر النجوم الكتير اللي كانت في المدونة كان شكلها ايه
كانت هيصه و دوشاااااااااااااااا
فجأه طقت في دماغي ارجع المدونه لشكلها الطبيعي .. تبقى الصفحة لونها اسود سادة
رجعتها فعلا و عجبني قوي شكلها كده .. كاني اول مره اشوفها
حسيت كاني كنت راكبة عربيه شكمانها بايظ مثلا و ما حستش بالصوت العالي الا لما العربيه وقفت
و قلت يااااااه ايه الدوشه اللي كانت دي
.
.
.
.
افتكرت إن في حاجات كتير في حياتي محتاجة إني أعيد التفكير فيها
و يمكن محتاجة تتغير
لأنها بتمثلي دوشه
و بالفعل بدأت اغيرها .
.
.
بس هل بغيرها للصح ولا لا ؟؟؟
هل هقول في الاخر يااااااااااااااه ازاي انا كنت راضيه بالوضع ده
!!.....ولا هقول يا ريتني كنت راضية ساعتها باللي انا فيه
.
.
.

25 comments:

kikooooooooo said...

يااااااااه أول واحد يعلق
ديه ما بتحصلش كتير علي فكرة بس الحمد الله لحقت المرة ديه
هو صحيح اللوك بتاع النجوم كان دوشة شوية بس مش للدرجة ديه
وعلي فكرة أنا حاسس إنك بعد فترة هترجعي للوك بتاع النجوم عشان الملل بس
فالموضوع كله إنك مليتي من حاجة بتتكرر علي طول
بس طبعا الموضوع مش حكاية تغيير لوك بلوج
أكيد في حاجات في حياتنا لازم تتغير برضه عشان الملل لأن حياتنا لو ماغيرناش فيها كل شوية الواحد هيطق من الملل
يا رب نشوفك في لوك جديد زي لوك المدونة وتغيري حياتك للصح ان شاء الله وماتندميش علي حاجة انتي غيرتيها
كان معكم ..,
كيكوووووو

sahr said...

اي حاجة منك بتبقى زي العسل
بس فعلا فيه شوية حاجات في حياتنا عاوزة تتظبط عاملة دوشة دا اذا مكنتش حياتنا كلها دوشة

الأستاذ said...

أحياناً نصاب بالعمى أو نغفل عن بعض الأشياء السيئة ونراها أجمل والجميلة لنراها بشعة .. لكن أحياناً أكثر نتعامى أو نتغافل عن قصد لمجرد الإرتياح للتصرف الأسبق مهما كان خاطئاً وهنا نلغي عمل العقل ونظهر الأحاسيس التي تسيطر علينا حتى نغفل بإرادتنا
مع أطيب تمنياتي بعدم الإصابة بأي من حالتي العمى المقت هذه أو حتى الدائم
بعد الشر يعني وشكراً على السؤال ويارب تكوني كويسة إن شاء الله
تحياتي

محمد العدوي said...

بس هل بغيرها للصح ولا لا ؟؟؟
هل هقول في الاخر يااااااااااااااه ازاي انا كنت راضيه بالوضع ده
!!.....ولا هقول يا ريتني كنت راضية ساعتها باللي انا فيه


علشان ( هل ) الأولانية فالأمر يستحق التجربة ..


وبعدين بينان ما يستحق من غيره ..

كل الود

Doba said...

فكرى وتكتكى كويس ونفذى واتفرجى بعدين عاللى عملتيه ولو عجبك يبقى هايل ولو معجبكيش يبقى نبتدى من جديد

احنا فى تواصل مستمر للوصول للأفضل
وهو ده المهم

اوقات الواحد بيحتاج للهدوء بس من آن لآخر بيحتاج انه يعيش شوية فى الدوشة

حبة كده وحبة كده عشان الملل والرتابة متستمرش

يلا بالشفا
سلاموز
هبة

The Eagles said...

يعنى الحياة ما هى الا ان تاخذ الواحد
هههههههههههههه
انا بعد الغيبة الطويلة دى الناس نسيت مدونتى خاااااااااالص وعملت بوست جديد ابقى شوفيه كدة انا عامله من امتى والكومنتات وصلت لحد فين
هههههههههههه

وبالنسبة للبوست دة واللى قابله واضح ان هناك تخبط داخلى سواء ناتج عن ثورة داخلية عارمة او ناتج عن ظروف خارجية
سواء كدة او كدة اتمنى ان تكونى بخير وان تصلى للقرار الاصوب


والسلام..........

محمود على said...


بصي انا هقولك رائ شخصي
انا دائما بحب الحجات الساده
الصافيه
الي من غير حركات
ده بالنسبة للمدونة

بالنسبة لموضع التغير
دائما استفتي قلبك
هو هيدلك علي الصح او الغلط

الحلال بين والحرام بين وبينهم امور متشابهات فاجتنبوا الشبهات
مع الاختلاف في الموضع طبعا

كاميليا بهاء الدين said...

بس هل بغيرها للصح ولا لا ؟؟؟
هل هقول في الاخر يااااااااااااااه ازاي انا كنت راضيه بالوضع ده
!!.....ولا هقول يا ريتني كنت راضية ساعتها باللي انا فيه

أنا كمان عندى ثورة تغيير فى حياتى
باغير حاجات كتير.. بعمل التغيير وانا خايفة من النتيجة وبسأل نفس الاسئلة

ربنا يستر وتطلع فى الاخر حاجة أجمل من الأول بالنسبة لك وبالنسبة لى يارب

بوست هادف فى وقته المناسب تماما بالنسبة لى

تحياتى لعبقريتك فى التفكير والسرد

كاميليا

dr.Roufy said...

كلنا يازيزي بتجي لنا اللحظة دي
ونسأل روحنا ازاي كنا راضيين بكدا؟
وازاي الأمور كانت مش واضحة لينا كدا؟
وازاي احنا بنتغير كدا؟

دا طبعا مالوش علاقة بالمدونة الرقيقة في كل الأحوال

:)

YOTTA said...

هو ف الغالب الواحد مبيعرفش اذا كان صح ولا غلط الا اما بيغير فعلا
يعنى لازم تجربى
..

وعلى فكرة المدونة كده اهدى واحلى بكتير

:)

Anonymous said...

فكره التغير فى حد ذاتها واعاده الحسبات مطلوبه من وقت للتانى خليكى دقيقه فى حسباتك وغير الى اعايز يتغير بس ياريت للاحسن

Radwa said...


اولى تفكرى فيها وتاخدى قرار صح واكيد الحاجات الصح بتكون معروفه اما الحاجه الغلط هتلاقى نفسك بتفكرى فيها مره واتنين وتلاته ساعتها نعرفى ان ان كانت صح ولا غلك وتعرفى الصح من الغلط
تحياتى

buffy said...

look sa3at elwa7d bykon m7tag t3'yeer mn ay no3 msh mohm sa7 wala 3'lt elmohm yb2a t3'yeer we 5las. lw 3'alt aked htt3lmy mn eltgroba lw sa7 yb2a gmel hope u always b right ya gameela

أحمد المصري said...

بالنسبة لصح أو لا ..طول مانتي مستريحة يبقى صح..و إن شاء الله تكوني راضيى على طول0

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك عامله ايه يابر تكونى بخير

بصى التغيير حلو جدا لكن لما يكون فعلا الوضع محتاج التغيير
ولما نكون عندنا استعداد له

وانك تقولى انك كنتى راضيه او لا فلازم يكون عندك يقين ان ربنا مش بيدينا حاجة وحشة كله فى مصلحتنا وده على الوجه العام
وطالما انك راضية ربك مايهمكيش من حاجة خالص

لكن انا بقى رآى الشخصى فى النجوم كانت عامله جو كده لذيذ

فى النهايه طبعا الامر يرجعلك

شكرا ليكى يا قمر

تقبلى احترامى

Anonymous said...

الف تحية على اسيوط وكل ناس اسيوط
بجد انا بافرح قوي لما الاقي حد بلدياتي من الصعيد بيتكلم وبيتواصل
لك تحيتي

Anonymous said...

ممكن أستغل المساحه دى واعمل اعلان صغير
نوفمبر يا جماعه16 ..مستنياكو يوم الجمعه الجايه الساعه 8 م..قاعة الحكمة بساقية الصاوى
هانتقابل ونحضر حفلة لفرقة أيامنا الحلوه..واحده من اكبر التجمعات البلوجرية المهمه
تعالوا وقولوا للحبايب

Ahmed EIssa said...

مش مهم التغيير يكون للصح او الغلط
المهم تكوني قد قرار التغيير نفسه وتتحملي عواقبه لو له عواقب او ميزات لو له ميزات
ومادام بداتي بالفعل تغيريها يبقي متقفيش في نص السكة
مادمت قد اقدمت علي حماقة فلا سبيل للتراجع عنها ولتمض فيها حتي النهاية
يلا سلام

momken said...

انا ليا رائى فى المدونات الزحمه اوى
وبتفق مع المدونات الريقه علشان تاخلى الى بيقرا يكز فى الموضوع المكتوب مش فى الاوبشن العالى اوى الى بيبين مهاره صاحل المدونه فى استخدام بلوجر

علشان كده بحب افرغ القارىء للقراءه والتركيز
تحياتى

Jobove - Reus said...

A visit to your blog of our part and to wish passes you a good weekend, we have been marauding awhile for your blog, which is still so interesting as always
Regards of your friends of Reus Catalunya

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ازيك يازيزي ؟
عاملة ايه ؟
يارب تكوني كويسة

فعلا في حاجات كتير في حياتنا عايزة تتغيري
اقولك
اتكلي علي الله
وأكيد قلبك هيدلك ان كان التغيير ده للصح ولا للخطأ

وأن شاء الله ربنا يرزقك التغيير نحو الأفضل دائما

بالنسبة للبلوج .. فبرضه التغيير كويس لأن ساعات الواحد بيمل من شكلها

تحياتي

Anonymous said...

اولا
ازيك يا زيزى وحشاااااانى موووووت

ثانيا
والله مدونتك كان شكلها شيك اوى بالنجوم
ومن غير النجوم برده
دا انا كنت كل ما اجى عندك احس انى طلعت فوق السما


ثالثا
فعلا ساعات بنحتاج نعيد التفكير فى بعض امور فى حياتنا
ربنا يوفقك لكل خير


رابعا
انا متشكرة بجد لسؤالك عليا
وشوفت التعليق بتاعك عند ممكن
والله انا بحبك جدا ووحشانى
بس حبة ظروف كده خلتنى قفلت المدونة
وان شاء الله افضل معاكم بالتعليق


تحياتى يا احلى زيزى فى الدنيا
:)

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليكم

بجد ميرسي لكل حد شاركني و كتبلي تعليق بسيط فرحني بيه

الحجات اللي كنت عايزة اغيرها دي
متعلقه بموضوع عندي في الشغل
قرار كان لازم اخده
و لو خدته مش هينفع اتراجع فيه
و هتحمل مسئولية قراري



صعب قوي كمان لما ناس تقولك لا انت قرارك غلط و انت تكون متأكد انه هوه اللي هيريحك .. ناس اكبر منك و خبرتها اكتر

و للعلم انا مش بحب التغيير .. او موضوع اجرب و اشوف حظي ..لاني مش بحب اندم على حاجه

مش عارفه حاسه اني مخنوقه قوي و ماليش نفس بجد اكتب حاجه
و حاسه ب احباط فظيع



ثانيا هوجه بس كلام ناشف لحدوته اللي كنت بعزها قوي و فجاة قررت انها تقفل المدونه كده فجاه
ولا بقولك ايه
الكلام الناشف هقوله بيني و بينك بس

حدوته انا مش هقولك غير اني في انتظارك
و تحياتي للجميع
عايزاكم تدعولي بس




زيزي

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا معاكى ويقويكى دائما
وما تتخنقيش ابدا لان ربنا معاكى فى كل وقت خلى عندك يقين بربنا دائما

وعلى موضوع القرار فى شغلك صلى صلاة استخارة واكيد ربنا هيوجهك للاتجاه الصحيح
حتى لو كان من وجهة نظر اللى حواليكى مش صحيح

ربنا يطمنا عليكى يا قمر
تقبل احترامى الشديد

Doba said...

صلى استخارة واللى قلبك مرتاحله اعمليه وان شاء الله خير ولو حتى حصل حاجة وحشة فبالتأكيد هتتعلمى منها

ابقى طمنينا عليكى
هبة