إنّ حظّـي كـدقيـق ٍفـوقَ شـوكٍ نثــروهُ ... ثـمّ قالـوا لحُفـاةٍ يومَ ريح ٍإجمعوهُ
صعُبَ الأمرُعـليهم فقالوا ِاتركوهُ ... إنّ من أشقاهُ ربِّـي كيفَ أنتم تسعدوهُ ؟

Sunday, August 12, 2007

بدايه


بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أولا : أنا سعيدة جدا لان ده هيكون أول كلام ليا بكتبه في المدونة.. اكتشفت بجد إن الواحد محتاج انه يخصص وقت و مساحه كده في حياته يعبر فيها ويتكلم عن الحجات اللي محتاج انه يعبر عنها ..بالذات في فتره الشباب اللي الواحد بيحس فيها بالتضارب في الأفكار و الصراع مع نفسه و مع اللي حواليه .. في الأول أترددت كتير إني اعمل مدونه خاصة بيا ...طيب هكتب فيها إيه و ب أي أسلوب و هستمر فيها ولا لا؟طيب مين هيقرالي أصلا ؟ ترددي ده كان بسبب انشغالي ..ويمكن كمان عشان مش عايزة اجي في نص الطريق أقول لا ارجع تاني و اقفل مدونتي لاكن في النهاية قررت إني اعمل مدونه و اسميها اسم غريب يوحي بالتناقض والغموض نوعا ويمكن صعوبة تحقيق أحلامي بالرغم من دنوها مني " البئر والظمأ ".. و كمان انزله في وقت معين وتاريخ معين هقولكم
بعدين ليه
12/8/2007
التاريخ ده بالنسبالي هوه لحظات فاصلة بين عام و آخر الوقت اللي كنت مستنياه بقى عشان اكتب أول كلام ليا في المدونة مع بداية عامي ال 21، انا بكتب البوست كمان قبل يوم ميلادي بدقائق منتظرة.. اللحظة اللي هتتصادف فيها دقات قلبي مع دقات عقارب الساعة لتعلن بشائر ميلاد جديد.. واستلقط أنفاسي و استجمع قواي لاستقبال تلك اللحظة..لحظه كنت أخشاها لكني واثقة أنها أتيه لا محالة بجد عايزة تكون السنه دي غير كل سنه فاتت انا شايفه خلاص المفروض الواحد ما يضيعش وقت ..الوقت بيفوت و إحنا مش حاسين بنفسنا .. عايزين نحلم .. مش نحلم بس لا كمان نحقق احلامنا . قد إيه بيحلموا ؟ و قد ايه بينجحوا في تحقيق الأحلام اللي حلموا بيها ؟... أنا شخصيا واحده من الناس اللي مش بتحب تحلم أصلا ماهو اسمه حلم يعني هيتحقق ازاي ؟ بس من هنا ورايح هحلم و هنحلم كلنا سوا و ان شاء الله هنحقق اللي بنحلم بيه. ــ طبعا كل واحد في عيد ميلاده بيبص للسنه اللي عدت هواا دي زي كل سنه فاتت في حياته ..عمل إيه ؟ و ما عملش ايه ؟و ناوي يعمل ايه؟الحجات اللي فرحته و الحجات اللي ضايقته ..
في تواريخ معينه هتفضل محفوره في ذاكرتي و استحالة أنساها زي
13/8/2006
كانت من سنة بالظبط اول زيارة ليا لبلد انا حبتها قوي .. شوارعها .. بحرها .. ناسها ..نسمة هواها ..هدوءها ..بجد بلد عشقتها .... بور سعيد.. بحبك قوي .
1/9/2006
اليوم ده مش بحب افتكره ابدا .. حصلت معايا مشكله في شغلي .. حسيت يومها إن ده نهاية العالم .. يمكن ده كان أسوء يوم في حياتي .. روحت من الشغل يوميها نمت يومين متواصل عشان ما اعش الواقع .. ما كنتش عايز أحس ب أي حاجه بتحصل حواليا .. عارفين ما قلتش غير حاجه واحده بجد يا ريت أي حد يقولها لما ربنا يديه مشكله كده صغنتوته يختبره بيها " اللهم أجرني في مصيبتي و اخلفني خيرا منها" و أهم حاجه ارمي حمولك على ربنا ، والله زى ما بقولكم تاني يوم كل حاجه كانت اتحلت ولا أي حاجه حصلت .. بحبك يا ربي ياللي دايما بتقف معايا و دايما مقصرة معاك
16/2/2007
اليوم ده عرفت فيه عالم التدوين ..والله حاسة إن حياتي توقفت تماما أمام شاشة الكمبيوتر أتصفح مواقع المدونين اللي حبتهم و اللي بتمنى زيارتهم في مدونتي واللي من كتر ما قريتلهم حاسة إنهم قريبين مني قوي ....
 9/8/2007
اللي هوه كان من يومين ده ..ده كان يوم شاق جدا.. في اليوم ده نزلت الكلية و بما إنها كانت اخر سنه ليا ف رحت الملم أوراقي و اسحب ملفي و استلم شهادة تخرجي
معلش طولت عليكم قوي..طبعا كلكم مدعويين على حفلة عيد الميلاد اللي بطلت اعملها من ييجي 10 سنين كده.......
كل سنة و انتوا كلكم طيبين يا رب وكل سنة و انتي طيبة يا زيري


13 comments:

buffy said...

zozza kol sana wenty tyba ya 2amar ana tany wa7da b3dahmed msh moshkla ana we ahmed wa7ed elmohm i willb one of the visitor of ur blog ya 2amar yalla c u

momken said...

اهلا بيكى فى عالم التدوين
الى سعات بيكون روعه
وسعات بيكون نقمه
الى بيخلينا كلنا منتهى منتهى السعاده
وبيحولنا لاتعس ناس فى لحظه
خضم من المشارعر المتدخله
تقوى ورع حنين حب اشياق لهفه خوف شجاعه امل حلم
حجات كتير مش حضرانى
انا اصلا جاى ارحب بيكى

*******
محبوبتي رحلتْ
وتركتـني كَسيرَ القلبِ مَجروحاً.. بلا عُنوان
ونَسيَتـني
ونَسيَتْ أنها قَـتلت فؤادَ العاشقِ الوَلهان
وضاعتْ كلُّ أحلامي
وعشتُ أسيرَ أوهامي
وأحسِدُها على النسيان
أصارعُ نشوة َ الماضي
وذكراها التي قامت.. تطاردُني بكلِّ مكان
بدونِكِ يا حبيبة َ قلبي
أنا شجرٌ بلا أغصان
أنا عزفٌ بلا ألحان
أنا حلمٌ بلا أمَـل ٍ
أنا الدنيـا.. بلا انسان

تحياتى

زحل الفلكي said...

الف اهلا وسهلا بيكي في عالم التدوين

كل سنه وانتي طيبة
واللي معرفك على عالم التدوين الباشا الكبير اوي احمد باشا عيسي

يعني المدونات كلها
:D

وسعيد اني لقيت مدونة جديده بتحب بورسعيد

تحياتي

البِـئرُ والظمّأْ said...

buffy
السلام عليكم يا قمر
يا رب تكوني كويسه
و انتي طيبه يا رب
يا رب اشوفك كده بالصدفه في اسكندريه يا رب
سلام يا قمر

البِـئرُ والظمّأْ said...

momken
ميرسي قويي لترحيبك
تعرف انا بجد بدعي ربنا ان العالم ده يخلينا دوما في اسعد لحظاتنا
ما يخليناش ابدا اتعس ناس
يخلينا لما نكون مخنوقين بجد نروحله
اهلا بيك يا ممكن ... بس هوه ممكن ايه؟؟

ربنا يوفقك و هستناك تاني
سلام

البِـئرُ والظمّأْ said...

زحل الفلكي

بجد سعيده انك جيت
ربنا يوفقك انت كمان

بجد احمد عيسى عمل فيا جميل انه عرفني عليكم
انا بدعيلكم من كل قلبي
و كل سنه و انت كمان طيب .. شفت الشاي عندنا حلو مش الشاي اللي ناقص سكر عندك
سلام

علي الالفي said...

فعلا مش عارف اقول احلى من كلام ممكن

اهلا بيكى فى عالم التدوين
الى سعات بيكون روعه
وسعات بيكون نقمه
الى بيخلينا كلنا منتهى منتهى السعاده
وبيحولنا لاتعس ناس فى لحظه
خضم من المشارعر المتدخله
تقوى ورع حنين حب اشياق لهفه خوف شجاعه امل حلم
حجات كتير مش حضرانى



.
.
.
و بجد نورتي

البِـئرُ والظمّأْ said...
This comment has been removed by the author.
البِـئرُ والظمّأْ said...

علي الالفي
السلام عليكم يا علي
يا رب تكون بخير
ميرسي يا علي على زيارتك
بجد نورتني
انت مش متخيل قد ايه انت شجعتني انت و كل اللي مضوا حضور و زاروني في المدونه
علي ...خليك علطول باين
وشكرا يا علي
.
.

abo salah said...

كل سنة و أنت طيبة و بخير يا زيزي ، و معلش جت متأخرة أوي ، و مبروك عليك المدونة الجديدة و باين عليها فعلا هتكون من أقوي المدونات زي ما أستاذ أحمد عيسي قال
و أنا علي فكرة لسه برضه مدون جديد طازة ، وأسعدني كتير زيارتك لي و تعليقك علي بوستي المتواضع
و أتمني أن لا تحرمينا من زيارتك للمدونة
و اتمني لكي النجاح في عالم التدوين الجميل

غازى said...

بداية كلامى سلام .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أهلا وألف سهلا بيكى يا زيزى فى عالم التدوين اللى مش جديد عليكى لوحدك .. دا جديد عليا انا كمان

وبمناسبة عيد ميلادك كل سنة وانتى طيبة وبألف خيييييير ، ومواضيعك فى مدونتك كويسة وكتيييييير

واعتبرى إن مرورى ده استجابة لدعوتك اللى سيبتهالى فى مدونتى .. الدعوة اللى كان المفروض إنى أوصلك من غيرها .

وعموما أن شاكر جداليكى إنك شرفتينى فى مدونتى .. وليا طلب عندك صغير خاااااالص

انا من عادتى إن أى مدون جديد باتعرف عليه باديله تاج .. ممكن ابعتلك التاج ده وتجاوبى عليه فى مدونتك ؟؟

لو موافقه .. ردى عليا فى ( واحد من الناس )

معلهش بقى انا عارف إنى لوكلووك وطولت عليكى

سلاااااااااااام

سبارتكوس
مدونة :: واحد من الناس

غازى said...

م الحق .. نسيت ، الواحد بقى بينسى كتير اليومين دول

يا ريت تضيفى مدونتى عندك وانا كمان هاضيفك عندى
ده إلتماس مش طلب

سلاااااام

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.