إنّ حظّـي كـدقيـق ٍفـوقَ شـوكٍ نثــروهُ ... ثـمّ قالـوا لحُفـاةٍ يومَ ريح ٍإجمعوهُ
صعُبَ الأمرُعـليهم فقالوا ِاتركوهُ ... إنّ من أشقاهُ ربِّـي كيفَ أنتم تسعدوهُ ؟

Monday, August 20, 2007

يااه يا اسكندرية

بدووون أي مقدمات..وكلمتين في السريع ..و خط وحش ..وكلام ملخبط ..و ساعة ما تقعد على الجهاز و مش لاقي حاجه تعملها تلاقي النت شغال صاروخ و لما تحتاجه عشان تنزل بوست ولا حاجه يوجب معاك جاااااامد قوي يفصل و يهنج ..و..و
انا قلت اسلم عليكم في السريع قبل ما أسافر مممممممممممم هسافر اسكندرية !! .. حصلت لخبطة كده كانت هتضيع الرحله عليا ..المفروض اني حاجزة الرحله على 19 /8 وهتطلع الساعه 2 الفجر و عامله حسابي بقى اللي هوه هسافر يوم الاحد اللي هيكون 19/8 و مش أخده بالي انه هيكون 2 الفجر يعني صابح الاحد.. يعني ملخص كل اللي فات هسافر بعد ساعتين ولا ثلاثه و لسه ما وضبتش اي حاجه .. بس طبعا هواااااااا نزلت بسرعه اشتريت الحاجات اللي لزماني و وضبت الشنطه محطمه الرقم القياسي ( اصلي بطيئة حبتين ) ..يا لهوي الرحله كانت هتفوتني .. دي اسكندرية يا جدعان..
بس بجد انا فرحانه قوي لأن اسكندريه ما رحتهاش من زمان ..
فعايزة اتصور في كل حته فيها وأشوف منظر الغروب اللي حكت عليه سيرنديبتي
لا بس أول حاجه بجد نفسي اعملها اول ما اوصل و اللي متشوقا له فعلا هوه إني ابص للسما بالليل و أشوف
صديقي ، حبيبي ، رفيقي ، انتيمي
(Venus planet )
هوه اكيد هيكون الكوكب الوحيد اللامع في اي سما و في اي بلد
بس فينوس فوق بحراسكندرية وبتتفرج عليه من فوق كوبري ستانلي اكيد هيكون ليه جمال تاني
هتوحشووووني قوي وهيوحشني البلوج لغاية أما أجي
لا اله الا الله . . زيزي

17 comments:

Hadota ... حدوتة said...

تروحى وترجعى بالسلامة ان شاء الله
المدونة حلوة اوى ويسعدنى اكون صديقة ليكى
لما ترجعى بالسلامة

momken said...

التعليق بتاعك جالى يوم تسعتاشر الساعه اتناشر افهم من كده انك ماسافرتيش ولا ايه

اجازى سعيده ياقمر واسكندريه هخنتور بيكى
واهل اسكندريه هيتشرفوا بيكى

تحياتى

البِـئرُ والظمّأْ said...

السلام عليكم يا حدوته
انا كمان يسعدني يا قمر انك تكوني صديقه ليا
و هستناا زيارتك علطوول
سلام يا جميله

البِـئرُ والظمّأْ said...

ممكن ؟؟
بعد السلام
على فكره انا هحسدك
ده انت متابع و حريص جدا على كده انك تقرا كل حرف مش كل كلمه
هوه انا فعلا طلعت في الرحله اللي بعدها
لان اتاخرت و حصلت شويه ظرووف
ربنا يخليك يا رب يا ممكن
سلام

Ana keda said...

تروحى وترجعى بالف مليون سلامة
يعنى لما اجيلك تكونى مسافرة
جيت متاخر معلش

يبختك يا ستى باسكندرية اانا سبقتك بقى

O S A M A said...

رحله سعيده
فرصه للتخلص من ارق الحياه


سلامى لكى

Unknown said...

مبروك افتتاح المدونة ده اولا

وكل سنة وانتى طيبة ده ثانيا

وتروحى وترجعى بالسلامة يا زيزى ياجميلة ده ثالثا

:D:D:D

مواطن زهقان said...

تروحى وترجعى بالسلامة زيزى
وانا اعتقد انك رجعتى ولا ايه
تعاليلى بقا وشوفى مدونتى

abo salah said...

اتمني لكي رحلة سعيدة أن شاء الله ، و تروحي و ترجعي بالسلامة لعالم التدوين

الملاح التائه said...

البئر .. والظمأ
غويط قوى المعنى يا زيزي
إن حظي كدقيق ..فوق شوك نثروه..و أمرواحفاة يوم ريح أن يجمعوه..فلما صعب الأمر عليهم قالوا اتركوه..فمن أشقاه الرب كيف أنتم تسعدوه
رائع هذا الكلام ياتري من القائل؟؟
إسكندرية + فيروز
شط اسكندرية ياشط الهوى
روحنا اسكندرية رمانا الهوى
يادنيا هنية
وليالى ردية
احملها بعينايا
شط اسكندرية

إنسان || Human said...

تروحي وترجعيلنا بالسلامة
سلميلنا على البحر

غازى said...

زيزى : انا سبارتكوس - قديما - , فين يابنتى مواضيعك الجديدة ؟؟

مستني مواضيعك على أحر من الجمر

عايزين نتابع بقى

وعلى فكرة .. ياريت تغيرى اسم سبارتكوس اللى فى اللينكات عندك

وشكرا على مرورك فى مدونتى .. عايز اعرف اوصللك التاج اللى عندى إزاى ؟؟

تحياتى

البِـئرُ والظمّأْ said...

نبطل كسل بقى و نبدأ نرد على التعليقات
اولا انا كدة شكرا قوي على تعليقك و اديني جيت اهو و اكيد هروح ازور مدونتك

********************************
o s a m a

ما تتخيلش بجد السفرية دي ريحتني قد ايه
مع اني رجعت تعبانه جداااا
بس الجمد للله
امتا ييجي الصيف الجاي بقى
************************
انسانه

ميرسي على كلامك قوي
و انتي طيبه يا قمر

********************

مواطن زهقان

ميرسي على تعليقك
و تاكد ان شاء الله هاجي و ازورك

*************************

abo salah

ميرسي على تعليقك
و انا زرت مدونتك على فكره و عجبتني قوي

**************

ممممممممممممم

الملاح التائه
بص يا ملاح مش عايزة اقولك انا قد ايه فكرت في اسم للبلوج
ممكن تقول شهرين كده
لاني كنت عايزة اختار اسم يوصف كل حاجه انا عايشاها
على فكره الكلام ده كلام فيروز على ما اعتقد
انا حافظه الجمله دي من زمان قوي
و قررت اني اخليها وصف للمدونه
و البئر و الظمأ زي ما تقول التناتقض ده بيعبر ان الحاجه تكون قدامك و انت مش قادر توصلها
شكرا على تعليقك يا ملاح

***************
human
انا سلمتلكم كلكم على البحر
بجد البحر ده متعه
بالزات بالليل

****************
غازي
اوكي انا مستنيه تاجك
ممكن تبعتهولي على الايميل يا غازي
زي ما قلتلك
taky_is_me@yahoo

شكرا على متابعتك يا غازي

غازى said...

أولا أنا آسف لأن انا بعتت التاج عالميل بس موصلش

يمكن خطأفى الإمتداد

انت .com
ولا غيره يعنى مثلا
.com.uk

??

وعموما .. التاج أهوه

بسم الله الرحمن الرحيم

إنتى ؟؟

الجنسية ؟؟

ديانتك ؟؟

سنك ؟؟ .. ودا اختيارى عشان الحسد

-----

نخش عالتقيل

إيه : أكتر حاجة بتحبيها فى العالم ( والإجابة واحدة بس )

ايه أكتر حاجة بتكرهيها؟؟ برضة واحدة بس

كيف عرفتى عالم البلوجرز ؟؟

ما إحساسك حينما شاهدتى هذا العالم لأول مرة؟؟

ما الذى دفعك لعمل بلوج ؟

اشمعنى .. البئر والظمأ؟؟

ما هو إحساسك عندما كتبت أول بوست ؟؟

ما هو إحساسك عندما شاهتى أول تعليق عندك ؟؟

ما أكثر المواضيع اللى بتحبيها فى المدونات ؟؟


-------

أسئلة خاصة ( ممكن تجاوبيها أو لأ )

مين أكتر حد بتفضفضى معاه لما تكونى متضايقة ؟

إيه اكتر حاجة بتنسيكى الهموم والأحزان .. يعنى بتعملى غيه لو اتضايقتى ؟؟

---------------------

أسئلة محرجة حبتين ::

مواصفات فارس أحلامك ؟؟

امتى كانت اول مرة تعيشى فيها قصة حب ؟؟

أصعب جرح .. انجرحتيه فى حياتك .. كان من حبيب ولا غيره , وكان إيه ؟؟

مين أكتر حد بتفكرى فيه لما تنسى الباقى كلهم؟؟

اصعب لحظة مرت على زيزى ؟

اسعد لحظها عشتيها فى حياتك ؟

اجمل هدية اخدتيها ؟

أحسن أغنية سمعتيها ؟ وكانت جاية عالجرح؟

أفضل كتاب قراتيه ؟

----------------------

فاينال :

ايه السؤال او الأسئلة اللى كنتى تحبى تتسأليها .. بس ما جاتش فى التاج ده ؟؟

إيه أكتر سؤال فى التاج ده قعدتى تفكرى فى إجابته ؟؟

مين صاحب أول تاج اتقدم ليكى فى حياتك؟؟ وكان إيه شعورك وانت بتجاوبيه؟

التاج ده .. تحبى تمرريه لمين ؟



وشكرا يا زيزى عالاهتمام
غازى

وآسف بس مافيش غير الطريقة دى

عندما يغيب حبيبي ..!؟ said...

اسكندرية ماريا
وترابها زعفران
اتمنى تكون رحله سعيده عليكي
وحمد الله على سلامتك

Unknown said...

محمد رسول الله

وحمدالله علي السلامه ياقمر
ويارب تكوني اتبسطي هناك(:

L.G. said...

كنت افتكرت انك من اسكندرية
ماليش نصيب لما تيجي تاني اسكندرية خلينا نتجمع