إنّ حظّـي كـدقيـق ٍفـوقَ شـوكٍ نثــروهُ ... ثـمّ قالـوا لحُفـاةٍ يومَ ريح ٍإجمعوهُ
صعُبَ الأمرُعـليهم فقالوا ِاتركوهُ ... إنّ من أشقاهُ ربِّـي كيفَ أنتم تسعدوهُ ؟

Wednesday, June 01, 2011

لعل في ذلك خير


  ------  
يحكى أن ملكا كان لديه وزير صديق له يلازمه أينما حل أوارتحل  
فكان كلما عمل الملك عملا أو حل به أمر سواء كان الأمر حسنا أو سيئا قال له الوزير
" لعل في ذلك خير"
 فصادف أن قطع أحد أصبع الملك ، فقال الوزير للملك :  
"لعل في ذلك خير "  
فغضب الملك غضياَ شديداَ وقال له : يقطع إصبعي " وتقول لي : 
"لعل في ذلك خير" ?  
فأمر بسجنه .. واتخذ الملك وزيرا آخر يلازمه ويشاوره  
وكان من عادة الملك أن يذهب للصيد فأخذ وزيره معه وبينما هما كذلك إذ خرج عليهما لصوص فحاصروهما
واستطاع الوزير الإفلات منهم
غير إن الملك وقع في قبضتهم فافتدوه إلى سيدهم
فلما علموا أنه ملك زادت فرحتهم فقالوا : إن أفضل ما يقدم قربانا لآلهتنا ملك عظيم لإله عظيم  
  فلما هموا بإلقائه في النار وجدوا إصبعا ناقصا .فقالوا :  
لا يمكن أن نقدم لإلهنا قربانا به عيب فأطلقوا سراحه وعاد لمملكته سالماَ  
فطلب وزيره الأول ، فأحضروه فقال له الملك : لقد كنت محقا في مقالتك لي فلولا ما حدث لاصبعي لما كنت حيا الآن  
وقال الوزير : وأنا كذلك يا مولاي .
فتعجب الملك وقال له : كيف ؟  
فقال الوزير : عندما وضعتني في السجن قلت في نفسي : "لعل في ذلك خير"  
فلو كنت معك في الصيد لما تخليت عنك فكنت نجوت أنت وكنت انا قربانا لآلهة اللصوص  
-------------
  اللي عايزه أقوله محدش يتضايق ولا يزعل على حاجة  
و دايما افتكرو القصة دي  
قولو الحمد لله على كل شيئ  
ولعل في ذلك خير  
----

11 comments:

إبـراهيم ... said...

دي اللي بيسموها حكمة السنيييين :)
.
.
طبعًا توليفة الحكمة دي اتعملت في قصص كتير، وعندك حق فيها طبعًا، إنها من دروس الزمن الخفية

زي ما في قصة أصحاب الكهف بالضبط كده
:)
، ،
من جهتي أشكر أنا كمان أحمد،

وعنشوف بجية التدويناتا

البِـئرُ والظمّأْ said...

ههههههههههه
ماشي يا ابراهيم
تابعني بجي .. عندي حاجات كتيييير جوي
منورني بجد في الدونة
:)

رئيس جمهوريه نفسى said...

وعسي أن تكرهوا شيء وهو خيراً لكم وعسي أن تحبوا شيء وهو شرا لكم

ساره جمعه said...

حلوه جدا الحكايه دى
وبدايه جميله جدا يا زوو

البِـئرُ والظمّأْ said...

sure ya ma7moud
el7 3ala kol she2
:)

البِـئرُ والظمّأْ said...

alexandria
thanx ya sweet
menawarane
:)

Ahmed Elfeky said...

بداية موفقة فى الحملة
:)

عمرو فكرى said...

حلوة اوى فعلا

انا على طول بقول الحمد لله على كل شئ
وفعلا والله
ربنا دايما مدبرلنا الخير
الخير اللى بجد مش الخير اللى احنا عايزينه

تاكاشى said...

وهو دا الفرق بين نظرتنا السطحيه للأمور والنظره العميقه اللى تحمل اكثر من وجهه

راء said...

أول مرة سمعت القصة ديه كانت من عمرو خالد تقريبا من رمضانين فاتوا كده ^_^

سبحان الله فعلا هو مسبب الاسباب عشان كده لازم نرضى برغم صعوبة بعض الاختبارات

الحمد لله
وجميل التدوين كل يوم على فكرة انك حتى تكتبي سطر واحدة بس منسكتش

البِـئرُ والظمّأْ said...

@ Ahmed Adel El-Feky
THNX YA A7MAD ALOT


@ 3MRO
el gomla d 3gbtne awii
الخير اللى بجد مش الخير اللى احنا عايزينه


@ تاكاشي
3ndk 72
bgd menawarane


@ طالبة مقهورة ..درجة أولى
el qesa d leeha kaza seegha .. el mohem e7na nstafad a menha

mawdoo2 el tadween all june gamdd. but i think msh h2dr